הצעת החוק לדחיית מועדי התקציב נדחתה; ישראל בדרך לבחירות

איתי גדסי No Comments on הצעת החוק לדחיית מועדי התקציב נדחתה; ישראל בדרך לבחירות

מהנאום הקצר ביותר (לפיד) ועד הנאום הארוך ביותר (פינדרוס): הכנסת הצביעה בשעה 01:00 בלילה כנגד החוק שביקש להאריך את ימיה | בפעם הרביעית בתוך שנתיים, מדינת ישראל צועדת לקלפי

בנימין נתניהו צילום: פלאש 90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לפני זמן קצר, נפלה במליאת הכנסת הצעת החוק לדחיית מועד התקציב לשנת 2020, שהוצעה על ידי הקואליציה.

בעד הצעת החוק הצביעו 47 חברי כנסת ומנגד, 49 חברי כנסת התנגדו להצעה.

הצעת החוק שנדחתה ביקשה לקבוע כי "הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2020 עד יום ח' בטבת התשפ"א (23 בדצמבר 2020), והיום הקובע יהיה י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021)

"(2) הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021 עד יום ח' בטבת התשפ"א (23 בדצמבר 2020), והיום הקובע יהיה כ"ב בטבת התשפ"א (6 בינואר 2021).

"(3) לא נתקבל חוק התקציב לשנת הכספים 2020 עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020) או חוק התקציב לשנת הכספים 2021 עד יום כ"א בטבת התשפ"א (5 בינואר 2021), יראו כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה לפני גמר תקופת כהונתה, והבחירות לכנסת העשרים וארבע יתקיימו ביום י' בניסן התשפ"א (23 במרס 2021)."

ראש הממשלה נתניהו | צילום: דני שם טוב

דוברות הכנסת, דני שם טוב

מבין חברי הכנסת של הקואליציה, הצביעו נגד חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד ואסף זמיר, מיקי חיימוביץ', רם שפע מכחול לבן. חבר הכנסת משה גפני נעדר מהמליאה.

מהומה נראתה במליאה מיד לאחר ההצבעה. כנגד מיכל שיר נקראו קריאות בגין הצבעתה נגד דעת הקואליציה. שיר הגיבה: "‏אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כסאות פוליטיים ולכן אתפטר מהכנסת ואצטרף ל"תקווה חדשה" בראשות גדעון סער".

באופוזיציה צהלו עם נפילת החוק ויו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין נזף בהם על התנהלותם.

הסדקים שהפכו שברים
סיעת כחול לבן אמנם נעדרה כמעט כולה, אך חברי הכנסת מטעמה שכן היו נוכחים, הצביעו כאמור כנגד ההצעה. ח"כ מיקי חיימוביץ' שהצביעה נגד דחיית הבחירות אמרה: "בנימין נתניהו נכשל בכלכלה, נכשל בטיפול בנגיף הקורונה, ונכשל במבחן הכי בסיסי של כל נבחר ציבור, והוא לנהוג ביושר ולהגיד את האמת לעם ישראל. דחיית פיזור הכנסת לשם מיצוי המו"מ היא לא יותר מאשר מריחת זמן מיותרת ולכן, היום התנגדתי לה. כאשר מונחים על השולחן ערכי ליבה של הדמוקרטיה, מהות שלטון החוק, אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה ולאפשר למו"מ חסר התכלית והשקרי להימשך. נתניהו לא ראוי לאמון אפילו לא לעוד יום אחד נוסף. החלטתי לפעול בהתאם לצו מצפוני למרות עמדת כחול לבן. חייבים לשים סוף לטירלול שעובר על המדינה שלנו. נקוה לימים טובים יותר".

הצביע נגד. אסף זמיר | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

Hadas Parush/Flash90

זמן קצר קודם לכן, העריך ראש הממשלה בנימין נתניהו מעל בימת הכנסת כי החוק אכן לא יעבור. נתניהו אמר לחברי הכנסת כי עסק בשעות האחרונות בהבאת חיסונים נוספים לארץ ובדיון מעמיק סביב המוטציה של נגיף קורונה שהתפתחה בבריטניה: "התעכבתי משום שבשעה 24:00 בדיוק, קיימתי שיחה עם אחת מראשי החברות הגדולות בעולם שמפתחת חיסונים. ביקשתי ממנו להקדים משלוחי חיסונים לישראל ובאותה הזדמנויות שאלתי אותו מה ההתפתחות לגבי המוטציה. הוא סיפר שיש להם פיתוחים ומחקר, וההערכה שלהם שהחיסון שיש בידנו יכול באפקטיביות גדולה לטפל במוטציה. הם ידעו את זה תוך ימים וזה כמובן בשורה גדולה לאנושות ולעם ישראל. זה מה שעשיתי בשעה הזו. במשך היום עבדתי יחד עם חברי לסגור את השמים נגד המוטציה שיכול להיות שהיא כבר כאן".

"בשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות ולמצוא כל דרך למנוע את הבחירות המיותרות האלה. ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם כדי לעצור את הדיקטטורה הפקידותית משפטית פה, אבל הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו ואנחנו לא יכולים להסכים לזה. ולכן כחול לבן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות. אני לא חושש מהבחירות, אנחנו ערוכים לזה ואנחנו ננצח, אבל זה מיותר. אני אצביע בעד המשך קיום הממשלה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב: "על מי אתה עובד, לא מעניינת אותך המוטציה מעניינת אותך רק הרוטציה".

הנאום שלא נגמר

ובעוד לפיד נאם את הנאום הקצר ביותר במליאת הכנסת, השיא של הערב היה הנאום הארוך והמתמשך של חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה. בקואליציה ניסו לגבש רוב ופינדרוס נדרש למלא את זמן הדיון מעל בימת הכנסת. "אני מבין את הסיטואציה", אמר, "יש דבר אחד שמוסכם על כל חלקי הבית בכאוס השלטוני שאנחנו נמצאים בו. אי העברת תקציב 2020 תשתק את המדינה וצריך להעביר אותו גם אם יוצאים לבחירות. בואו נעביר את החוק הזה בשביל שלא יווצר כאוס, יכול להיות שהבחירות לא יובילו להכרעה ולא יהיה תקציב עוד הרבה זמן, לכן אני חושב שצריך להצביע בעד ההצעה הזו". נאומו עסק בנושאים מגוונים בלא קשר לפוליטיקה ופינדרוס שימש כמשיב לשאלותיהם ותהיותיהם של חברי הכנסת מכל  סיעות הבית.

נאום שלא נגמר. ח"כ פינדרוס | יונתן סינדל, פלאש 90

יונתן סינדל, פלאש 90

 



0 תגובות